Leren zwemmen - Sportzwemmen - Competitie

Over KST

K.S.T. is een jonge zwemclub, opgericht op 1 januari 2009. Deze nieuwe club heeft als doel het zwemmen als sport te promoten. Zij geeft dan ook ruimte aan zwemmers die hun sport op competitieve manier willen beoefenen.
Verdeeld over verschillende groepen bieden wij verscheidene trainingsmomenten per week aan. Hierdoor krijgt elke zwemmer een begeleiding aangepast aan zijn leeftijd en kunnen.

Voor wie ?

Je kan reeds beginnen zwemmen bij de zwemschool vanaf het moment dat je 4 1/2 jaar oud bent. Als jonge zwemmer blijf je bij de zwemschool tot je de vrije slag, rugslag en schoolslag voldoende beheerst en je je vergunningstijden hebt behaald op wedstrijden voor niet-vergunninghouders, daarna mag je meedoen met de echte competitiezwemmers. Meer informatie over de zwemschool vind je terug op de site onder “zwemschool”.

Het wedstrijdzwemmen begint vanaf het jaar waarin je 9 wordt. Alvorens wedstrijden te mogen zwemmen moeten zogenaamde vergunningstijden worden gehaald op wedstrijden voor niet vergunninghouders. Je zal in dat geval trainen met zwemmers die op hetzelfde niveau staan binnen een van de 6 verschillende competitiegroepen.

Zwemmers vanaf 9 jaar die geen wedstrijden voor vergunninghouders willen zwemmen en zwemschool 6 hebben bereikt (of er niet in slagen om hun vergunningstijd te halen) kunnen ook bij ons terecht bij de sportzwemmers. Sportzwemmers zijn zwemmers die hun stijlen kunnen zwemmen en meer willen dan alleen wat vrij spelen. Zij worden onderverdeeld in 2 trainingsgroepen naargelang hun kennis van stijlen, hun snelheid

Zwemmers die hun conditie op pijl willen houden, wedstrijden willen zwemmen en ouder zijn dan 20 kunnen zich aansluiten bij de volwassen sportzwemmers (masters). Zij trainen 2 keer per week.
Zwemmers die voor hun plezier willen komen zwemmen, baantjes willen trekken, maar niet willen trainen kunnen dit bij ons ook in clubverband.

Doorstroming

De club heeft een aanbod voor iedereen met interesse in de zwemsport.  Wil je je niveau verbeteren dan bieden wij de mogelijkheid.

Wedstrijden

Wedstrijden maken een belangrijk deel uit van onze werking. De jeugd (wedstrijdzwemmers) zwemmen hun wedstrijden meestal op zondagnamiddag. Dit gemiddeld 1 tot 2 maal per maand naargelang het aanbod.
Naast de gewone wedstrijden vaardigen wij ook zwemmers af om deel te nemen aan grote wedstrijden. Zij worden altijd begeleid door K.S.T.-trainers.

De sportzwemmers (geen wedstrijdzwemmers) of zwemmers van de zwemschool die reeds 25 meter kunnen zwemmen, mogen ook al wel eens proeven van de sfeer van wedstrijden. Zij krijgen 1 maal in de maand kans om deel te nemen aan wedstrijden voor niet-vergunninghouders. Trainers van K.S.T. staan ook hier klaar voor hen.

De masters zwemmen hun wedstrijden meestal op zaterdagavond. Dit aanbod varieert ook maandelijks.

Op regelmatige tijdstippen organiseren we ook activiteiten buiten het zwembad.

Traditiegetrouw zijn er ook leuke zwemstages waar onze zwemmers zich op een aangename manier intensief met het zwemmen kunnen bezighouden.
Verder werken we mee aan de stadsparkfeesten.

Natuurlijk zijn er ook de wedstrijden. Klik maar eens op de kalender om een idee te krijgen van wat er zich deze maand allemaal afspeelt.

Zomerstage

Tijdens de zomermaanden gaan de competitiezwemmers op zwemstage. Deze stage is geen ontspanningsstage, want de nadruk ligt wel degelijk op het zwemmen. Zo zijn er meestal 2 zwemmomenten per dag voorzien en de trainingen zijn zeer intens. Verder worden er ook nog droogtrainingen gedaan.
Natuurlijk zijn er ook vrije momenten, al worden deze door velen benut om even een beetje uit te rusten.

Herftstage

Tijdens het najaar wordt traditiegetrouw een herfststage georganiseerd. In tegenstelling tot de zomerstage ligt de nadruk hier op het samenzijn. Er wordt wel dagelijks gezwommen, maar ook bosspelen, pleinspelen, quiz, avondspelen en allerlei verrassingsspelen. We hebben ook een kookploeg bij die ons voorziet van gezonde en lekkere maaltijden.
De doelgroep voor deze stage is zeer ruim. Alle competitiezwemmers, de recreanten, maar ook het laatste groepje van de zwemschool!

Mini-stages

Soms wordt er ook wel eens een mini-stage ingericht. Deze vinden plaats in ons eigen zwembad en bestaan uit intensievere trainingen voor alle competitiezwemmers.

Clubkampioenschappen

Een speciale jaarlijkse wedstrijd zijn de clubkampioenschappen. Een zwemwedstrijd uitsluitend voor KST leden. Dit is ook de ideale gelegenheid voor zwemmers van de zwemschool om hun eerste stapje te zetten in het wedstrijdgebeuren.

Ook iets voor jou ?

Heeft u interesse om je aan te sluiten bij K.S.T. en/of wenst u verdere informatie ?
U kan met uw vragen steeds terecht in het zwembad tijdens onze trainingsmomenten, via het contactformulier op de website of door een email te sturen naar info@zwemclubkst.be

Je kan het toetredingsdocument online invullen.